Пропускане към основното съдържание

Прокредит Банк започна да налага месечна такса 10 лева по спестовните влогове, които преди това бяха без месечна такса

От Прокредит Банк решиха да започнат да налагат такса от 10 лева на месец на всеки, който има преди това сключен договор за спестовен влог, по който няма договорени никакви такси.

(Допълнение: Таксата не се прилага за клиенти, които имат разплащателна сметка в банката. Аз нямах такава за да не плащам месечни такси за нея. За разплащателна сметка таксата е 10 лева на месец, което не е изгодно, ако не ви се налага да се възползвате от "безплатните" банкови преводи, които ви се полагат за това, че плащате такава висока такса - средната за българските банки е много по-ниска.)

Ако имате каквато и да е сметка задължително проверете какви такси ви взимат и ако не ви устройват тези такси я затворете.

10 лева на месец е една от най-големите такси за лична сметка в България. Да, правилно прочетохте – 10 лева месечно е таксата за личен спестовен влог, не за фирмена сметка.

Тоест банката едностранно променя договора и въвежда такса по сметки, по които преди това е нямало такса.

Честито на печелившите. Докато се усетя и банката е забогатяла с 40 лева за моя сметка (защото не си чета редовно известията за промените в договора и тарифите).

Другите банки за спестовни сметки не само, че не взимат такса, ами и лихва плащат. А тези дерат с 10 лева на месец.

Ако забравиш 10 години да проверяваш - банката печели за твоя сметка 1200 лв (хиляда и двеста лева).

Допълнение: след като направих проверка на съобщенията, които банката е публикувала на сайта и е изпратила на своите клиенти по електронната поща и вътрешната поща към електронното банкиране, установих, че предупреждението за въвеждане на месечна такса по депозитни сметки след падеж и по спестовни сметки е изпратено чрез вътрешната поща към електронното банкиране и е публикувано на сайта на банката. Обаче по електронната поща не съм получил нищо. Има получени през същата година различни рекламни съобщения, но нито едно от тях не споменава за въвеждане на нови такси.

Призовавам клиентите на банката да проверят дали са получили известие за въвеждането на таксата от 10 лева на месец по електронната си поща. Искам да разбера дали проблемът е технически (по някаква причина аз не съм получил съобщението) или е системен – всички клиенти не са получили известие по електронната поща за въвеждането на таксата от 10 лева.

Считам, че за подобни сериозни промени в условията на услугата е редно клиентите да бъдат уведомени по електронната поща или чрез SMS, а не да има оправдания "ама вие сте длъжни всеки ден да проверявате на сайта ни какви са промените в условията на услугите".

Формално погледнато банката може да си вдига таксите колкото си иска без да изпраща SMS, електронна поща или пощенски гълъб. Но не е коректно.

Пострадалите от това вдигане на таксата са хора, които имат спестовни влогове и не ползват електронното банкиране (и затова няма как да са прочели съобщението, което е било изпратено през вътрешната система за съобщения на електронното банкиране).

Допълнително допълнение: говорих по телефона с банката и те потвърдиха, че новината за въвеждането на таксата от 10 лева не е изпратена по електронната поща на клиентите (публикувана е на сайта и е изпратена през вътрешната поща на системата за електронно банкиране).

Опитаха се да ме убедят, че 10 лева на месец е изгодно, ако си прехвърля всичко в тяхната банка (дебитна карта, ползвам ги за банкови преводи и т.н.). Може и така да е, всеки да си сметне сам и да чете внимателно тарифата.

За сравнение – друга българска банка предлага разплащателна сметка за 0 лева на месец (без месечна такса) и преводи за 0,50 лв (през електронното банкиране, без нужда от закупуване на специално устройство, ползват се SMS-и за потвърждения).

Въвели са някаква такса от 50 лева за банков превод за да отказват клиентите да нареждат преводи по стария начин:

Преводите през електронното банкиране са "безплатни" (след като сте си платили таксата от 10 лева не месец не излизат безплатни изобщо – ако правите малко на брой преводи). За да видите таксата от 50 лева за левов превод, нареден чрез хартиен носител, трябва да щракнете върху връзката "Други такси на линк", който лесно може да пропуснете и да научите за таксата от 50 лева след като вече сте наредили превода. Допълнение: служител на банката твърди, че няма как да научите за таксата от 50 лева чак след като преводът е нареден, уведомяват предварително.

Първото нещо, което те питат в Банката е защо нямаш Интернет банкиране и задължително ти казват за таксата 😆 Хартиен превод не е извършван от няколко години със сигурност и тази такса стои в Тарифата, само и единствено защото БНБ задължава да го имаш като услуга.

Част от тарифата е в отделен файл. Връзка към него има само на линк в първия файл:


И ако пропуснете да щракнете на този линк (защото не сте чели внимателно) може да разберете за някои такси твърде късно.

След като се свързах с тях за да ми разяснят как да си закрия сметката ми обясниха, че мога да направя това през електронното банкиране. Нямаше бутон "закриване" на сметка, функцията я бяха "скрили" чрез dark pattern – трябва да се щракне на "други услуги" и после "искане ... в свободен текст":

Ето примерен текст за искането:

Възможно е банката да не е длъжна да праща известия по електронната поща, не съм чел договора и общите условия, но да допуснем, че някъде пише нещо такова. Това какво е длъжна формално по договор и какво е редно да направи са различни неща.

Не е коректно спрямо клиентите, които не ползват Интернет (или са се отказали да ползват банката за плащания и затова не са влизали в сайта ѝ) да не ги информират по друг начин.

Могат да пращат реклама по електронната поща, но не могат да пратят известите за въвеждане на нова такса по спестовните сметки? Ще им се изморят пощенските гълъби ли?

Банката има и бонус такса от 50 лева за тези, които искат да получат извлечение по банковите си сметки.

Ако им работеше коректно онлайн банкирането можеше да се извади такова извлечение без такса. Обаче не работи.

Когато си правих последната сметка изисках изрично да ми добавят сметката в електронното банкиране преди вноската (защото подозирах, че иначе няма да се види в онлайн банкирането - имах подобен проблем с онлайн банкирането на ОББ, там движението по сметката преди добавяне на сметката в онлайн банкирането или активирането му не се вижда). След като се прибрах вкъщи установих, че това не беше направено. След второ посещение в банката ми добавиха сметката, но първите дни от съществуването на сметката не се виждат в онлайн банкирането (и извлеченията, които вадя през него). Това го има и при някои други банки.

Сметките, които са закрити не са видими в онлайн банкирането и няма как да си извадя извлечение по тях без да им платя таксата от 50 лева за извлечения.

Ако имаха работещо онлайн банкиране (да показва движенията по сметката през целия период, а не от момента когато сметката е добавена да бъде видима в онлайн банкирането) поне за последната сметка можеше да си извадя коректно извлечение.

Друга прекомерно висока такса (в сравнение с други банки в България) е таксата, която банката събира когато сметката на клиента е запорирана - 150 или 250 лева на месец. (За да видите това трябва да отидете на втория PDF файл на тарифата.)

Запор на сметката може да ви бъде наложен по различни причини. Не само защото имате задължения. И по време на запора не можете да закриете сметката (и така продължавате да плащате такса „запорирана сметка“, докато запорът е в сила).

Някои погрешно разбират тази такса. Мислят си, че парите от таксата отиват за покриване на задълженията им. Това не е така! Парите от таксата не се ползват за погасяване на вашите задължения, това е такса, която банката събира, защото така пише в тарифата и вие не сте обърнали внимание на тази такса когато сте подписвали договора (или когато банката е вкарала тази такса в тарифата си след подписване на договора).

Вие като клиенти следва редовно да се интересувате за промените в тарифата, банката има право да променя тарифата си като въвежда нови такси и вдига съществуващите без да ви уведомява по телефона или по електронната поща.

прокредит е НАЙ-МАЛОУМНАТА банка в България, провеждаха ми интервю защо искам да си открия сметка при тях и за какво ще си ползвам картата. Стои една пача срещу мен и нахално ми вика "ние трябва да знаем за какво ще ползвате тая сметка" Hristo Spasunin

Тая тъпа банка. Закриха ми сметката без да не информират, загубих 200 лева Anumati Petrova

Защо Владимир Иванов, сътрудник на GGlaw по данъчни и финансови дела, смята, че удържането на таксите за запор от запорираните сметки не е законно, писах в тази статия:

Но в тарифата на Прокредит Банк таксата за запор е формулирана като повишение на месечната такса за обслужване на сметката, а не като отделна такса (в допълнение към месечната такса за обслужване на сметката). Дали минава този номер в съда не знам.

Коментари

Знаеш ли какви промени в законите ти готвят? Готов ли си да се подчиняваш на господарите си?

Нашите законотворци (които изобщо не взимат пари за писане на закони) пак пишат промени в закон по много подозрителен начин. Промените са "скрити" в края на проект за закон, в заглавието на който се твърди, че ще се изменя ЗДДС. Обаче се оказва, че това не е съвсем така - променят се и други закони...

Демокрацията работи само ако гражданите се интересуват какви закони смятат да се гласуват в Народното събрание. Също така, за да работи демокрацията, се налага и народните представители да са наясно с това, което гласуват.

Да спрем банковия лобизъм!